יום רביעי, 24 בדצמבר 2014

צ'ילי קון קרנה - Avner's style

אני מאד אוהב צ'ילי קון קרנה.  
בכלל אוכל מקסיקני זה דבר נהדר. פיקנטי. עז טעמים. אוכל לא עדין ולא ביישני אבל מה זה טעים.

אז לכבוד היום הראשון של החורף (21/12) הכנתי צ'ילי קון קרנה עם מה שהיה לי בבית. (חוץ מצ'דר ושמנת חמוצה שהלכתי לקנות). בעיניי זה אחד התבשילים שהכי מתאימים לחורף ולקור. comfort food במיטבו.

יש המון גירסאות ומתכונים. רובם ככולם כוללים שילוב של בשר בקר (טחון או קוביות), שעועית מבושלת (שחורה או לבנה), צ'ילי או כל משהו פלפלי חריף, עגבניות וכל מיני תבלינים. תכלס - כמו ראגו בשר (או בולונז) רק עם שעועית, צ'ילי ותיבול מקסיקני.

המצרכים במתכון שלי:

1/2 קילו בשר טחון (צוואר טרי - טחון פעם אחת. בדיעבד הייתי משתמש ב-750 גרם אבל זה מה שהיה לי...)
1.5 כוסות שעועית "ברבוניה" (זה מה שהיה לי בבית. זו שעועית מנומרת אדומה לבנה. קניתי מתישהו באחד מהטבע מרקט. גם שעועית אדומה רגילה או לבנה יעבדו).
1 בצל גדול קצוץ.
7-8 שיני שום קצוצות.
1 פלפל אדום חתוך לקוביות.
1 גזר חתןך לקוביות.
1 בקבוק בירה.
1 קופסת שימורי עגבניות (השתמשתי באחת של עגבניות שלמות של Mutti).
1 כוס פסאטת עגבניות (גם של Mutti - מה אני אעשה - אחלה מוצרים יש להם).
2 כפות מחית צ'יפוטלה חריפה (מחית פלפל צ'ילי צ'יפוטלה מעושן).

תבלינים (כל אחד שישים לפי טעמו ויטעם מידי פעם):

פפריקה חריפה מעושנת.
מלח ופלפל שחור.
כמון.
זרעי כוסברה כתושים.
זרעי אניס כתושים.

להגשה:

כוסברה טריה קצוצה גס.
מעט שמנת חמוצה.
גבינת צ'דר מגוררת.

את השעועית חייבים להשרות לפחות 24 שעות. גם 48 שעות לא יזיקו.
שלי שכשכה במים כ-36 שעות.
בישלתי אותה כשעה וחצי לפני הכנת הצ'ילי כדי שתתרכך. במים בלבד. היא יצאה חצי מבושלת.

ולתבשיל עצמו:

שמתי שמן זית בסיר רחב. אש גבוהה. טיגנתי את הבצל והשום. 2-3 דקות.
הוספתי את התבלינים היבשים ש"יוציאו ארומה". עוד דקה שתיים.
הוספתי את הבשר הטחון ונתתי מעיכה לכל העסק (כמו שעושים בבולונז). 3-4 דקות עד שהבשר "נסגר".
הוספתי את שאר הירקות. עוד 2-3 דקות.
שפכתי את הבירה. דקה-שתיים.
הוספתי את הנוזלים (העגבניות לסוגיהן + כוס מים רותחים. מים אפשר להוסיף תוך כדי אם צריך).
הוספתי את מחית הצ'יפוטלה ומלח ופלפל.
אחרי הרתיחה כיסיתי. הנמכתי להבה והלכתי לעיסוקיי. שעתיים וחצי זה היה על גז. מידי פעם אפשר לבדוק אם לא חסרים נוזלים, או סתם לתת ערבוב.
בסוף לבדוק תיבול. אני אישית הוספתי קצת פפריקה מעושנת חריפה. ככה שלא יחסר. וגם מלח.

זהו. זה הסיפור. פשוט למדי.

אפשר לאכול ככה. אפשר לאכול עם טורטיה, עם אורז לבן, עם קוסקוס, עם פסטה. מה שבא.
אני החלטתי לאכול עם דפי לזניה.
את הדפים אפשר לבשל כמה דקות במים רותחים עד ריכוך. אני חסכתי סיר והטבעתי 3 דפים בסיר מתחת לרוטב. הם התרככו והתבשלו בתוך נוזלי הבישול.

בהגשה מומלץ לפזר כוסברה טריה, לשים בצד קצת שמנת חמוצה ולפזר מעל כל עסק צ'דר מגורר. מי ששומר כשרות שיוותר. הפסד שלו.

ככה זה נראה בסוף על הצלחת:





2 אזהרות לסיום -
1. אזהרת גזים כמובן: אין מה לעשות מדובר בשעועית. השריה ארוכה ובישול מקדים עוזרים לעניין.
2. כבדות: כמו שכתבתי מראש - זה תבשיל לחורף בלבד. לאכול. לשבוע. וללכת להתכרבל מול הטלוויזיה.

שיהיה בתיאבון.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה